Starcraft II: Wings of Liberty مقدمهسال 1998 شاید سالی باشد که بسیاری از علاقه مندان به بازی های استراتژیک اولین تجربه های خود را با نسخه اول بازی StarCraft به دست آوردند. بازی ای که در آن زمان تحول عظیمی در بازی های سبک Real-Time Strategy ایجاد کرد. کمپانی Blizzard با خلق این بازی نشان داد که حرف های زیادی برای گفتن دارد و پس از آن هم با ساخت بازی هایی مانند WarCraft به روند رو به پیشرفت خود ادامه داد. موفقیت بازیStarCraft باعث شد تا این بازی به نوعی به الگو و سمبل این سبک تبدیل شود تا دیگر استودیوی...
مقدمهسال 1998 شاید سالی باشد که بسیاری از علاقه مندان به بازی های استراتژیک اولین تجربه های خود را با نسخه اول بازی StarCraft به دست آوردند. بازی ای که در آن زمان تحول عظیمی در بازی های سبک Real-Time Strategy ایجاد کرد. کمپانی Blizzard با خلق این بازی نشان داد که حرف های زیادی برای گفتن دارد و پس از آن هم با ساخت بازی هایی مانند WarCraft به روند رو به پیشرفت خود ادامه داد. موفقیت بازیStarCraft باعث شد تا این بازی به نوعی به الگو و سمبل این سبک تبدیل شود تا دیگر استودیوی های بازی سازی بازی های خود را با در نظر گرفتن المان هایی که موجب موفقیت این بازی شد، بسازند. چند سالی بود که نسخه دوم این بازی به وسیله Blizzard در دست ساخت بود. بازیکنان زیادی منتظر این بازی بودند تا بتوانند دنباله بازی محبوب خود را ادامه دهند. اما شاید محبوبیت و سودی که این بازی برای Blizzard به همراه داشت یا بیشتر شدن هزینه های ساخت آن باعث شد تا نسخه دوم بازی StarCraft در سه نسخه عرضه شود. اکنون اولین نسخه از سه گانه StarCraft II با نام Wings of Liberty منتشر شده است و قصد داریم تا در این مطلب به بررسی این بازی بپردازیم.
داستان
داستان بازی در ادامه نسخه اول بازی است و دنباله نبرد سه نژاد Protoss ،Terran و Zergها را نمایش می دهد. این نسخه از بازی، نبردهای نژاد Terran (انسان ها) را دنبال خواهد کرد. زمان، قرن 26 میلادی است و بازی در قسمتی از منظومه شمسی روایت می شود. جیم رینور (Jim Raynor) که در نسخه اول بازی هم حضور داشت، این بار رهبر یک گروه مزدور است و برای پول وارد جنگ می شود. شاید یکی از مسائل آزار دهنده ای که در بخش داستانی بازی های استراتژیک وجود دارد، خطی بودن آن است. به طوری که آغاز و پایان ماموریت ها و روند بازی کاملا مشخص است. اما StarCraft II کمی از این قاعده مستثنی است. در بازی 29 مرحله اصلی به همراه مراحل جانبی زیادی وجود دارد. انجام مراحل جانبی باعث می شود که برای مدت کمی از داستان اصلی بازی فاصله بگیرد. همچنین در خلال انجام ماموریت های اصلی انتخاب هایی پیش پای بازیکن قرار می گیرد که روند بازی را تغییر می دهد. از 29 مرحله اصلی بازی 26 مرحله به طور استاندارد قابل بازی خواهند بود و سه مرحله دیگر بسته به نوع انتخاب های بازیکن قابل بازی خواهد بود. همان طور که گفتیم، جیم رینور (شخصیت اصلی بازی) رهبر که یک گروه مزدور است که در راستای قانون فعالیت نمی کند و در قبال پول، راهی ماموریت های مختلف می شود. در طول یکی از همین ماموریت ها رینور، دکتر آریل هانسون (Dr. Ariel Hanson) و تعدادی از افرادش را نجات می دهد. نجات دکتر هانسون تغییرات اساسی در رینور ایجاد می کند و انگیزه و اهداف تازه ای را در او متولد می کند. همان طور که گفته شد، داستان بازی انتخاب های متعددی را به ویژه در اواخر بازی پیش روی بازیکن قرار می دهد. این انتخاب ها هم ارزش چند بار انجام این بازی را بالا می برد و هم هیجان بسیار خوبی را به بازیکن انتقال می دهد. قسمت داستانی بازی با میان پرده های از قبل پردازش شده ای همراه است که با استفاده از موتور بازی سازی این عنوان ساخته شده اند. می توان گفت که این میان پرده ها دست کمی از CGهایی که برای بازی ساخته شده بود، ندارند.
گرافیکبازی StarCraft II گرافیک بسیار خوبی دارد. برای اینکه این بازی را در بهترین حالت تجربه کنید، به یک سیستم بسیار قوی احتیاج خواهید داشت. البته نکته خوبی که سازندگان این بازی آن را در نظر گرفته اند، این است که StarCraft II سطح وسیعی از سیستم های مختلف را پوشش می دهد. این بازی روی خیلی از سخت افزارها قابل اجراست. حال اگر سیستم قوی ای داشته باشید، نهایت زیبایی بازی را مشاهده خواهید کرد و اگر سیستم ضعیفی داشته باشید، فقط لذت گیم پلی و دیگر قسمت ها را خواهید برد. گرافیک این بازی در سطح Ultra و Low تفاوت زیادی با یکدیگر دارند، به طوری که در سطح Low بازی بسیار بی کیفیت می شود و شاید علاقه شما برای ادامه بازی را از بین ببرد. اما همین سطح وسیع از سیستم ها را که این بازی پوشش می دهد، باعث می شود افراد زیادی این بازی را تجربه کنند و همچنین فروش این عنوان را هم بیشتر خواهد کرد. محیط بازی بسیار پر جزئیات طراحی شده است و کم و کاستی در آن دیده نمی شود. طراحی نیروها و ساختمان ها بسیار خوب است. حتی با بزرگنمایی هم کیفیت آن ها کاسته نمی شود. اگر سیستم قوی داشته باشید، انفجارها و افکت های تصویری بسیار خوب کار شده اند. همان طور که گفته شد، در بازی میان پرده هایی برای روایت داستان قرار گرفته اند. میان پرده هایی که توسط موتور بازی سازی این عنوان ساخته شده اند و قطعا تماشای آن ها روی بالاترین کیفیت بسیار هیجان انگیز است.
موسیقی/صداگذاری
صداگذاری یکی از عواملی است که در همه بازی ها علاوه بر اینکه هیجان بازی را زیادی می کند، یکی از ابزارهای مهم سازندگان برای انتقال بیشتر حال و هوای بازی به بازیکن ها است. بازی StarCraft II در زمینه صداگذاری بسیار خوب عمل کرده است. موسیقی های به کار رفته در بازی بسیار عالی هستند، به ویژه اینکه بسیار با ریتم بازی هماهنگی دارند. افکت های صوتی به کار رفته در بازی بسیار خوب هستند و قطعا با یک سیستم صوتی خوب هیجان بازی را چند برابر خواهند کرد. صداگذاری روی شخصیت های اصلی هم دست کمی از سایر عنوان های اول-شخص و سوم-شخص ندارد. استفاده از صداگذاران حرفه ای و با تجربه باعث شده تا با سطح خوبی از صداگذاری روی شخصیت های مواجه شویم. افرادی مانند: رابرت کلوتورثی (Robert Clotworthy) به جای جیم رینور، نیل کاپلن (Neil Kaplan) به جای شخصیت تایسوس فیندلی (Tychus Findlay)، علی هیلس (Ali Hillis) به جای آریل هانسون و... در صداگذاری روی شخصیت های این بازی حضور داشته اند.
گیم پلی
تنها مسئله ای که باعث شده تا نسخه اول این بازی هنوز بازیکن داشته باشد، گیم پلی آن است. به همین دلیل Blizzard بیشترین سعی و تلاش خود را روی خلق یک گیم پلی زیبا و بدون نقص گذاشت. قطعا خیلی از بازیکنان این بازی را فقط برای بخش چندنفره و آنلاین آن خریداری کرده اند. جایی که میلیون ها بازیکن از سراسر دنیا با یکدیگر بازی می کنند. قاعده کلی این بازی همان جمع آوری منابع و ساخت و ساز و تولید نیروهای مختلف جهت مبارزه است. نیروهای زیادی در بازی قرار دارند که برخی از آن ها در نسخه اول هم بودند و برخی دیگر که تعداد آن ها زیاد هم است، به تازگی به بازی اضافه شده اند. کنترل بازی بسیار خوب است و اگر از RTSبازهای قدیمی یا به قولی (Old School) این سبک هستید، مشکلی با آن نخواهید داشت و راحت به انجام بازی خواهید پرداخت. بازی در بخش تک نفره مدت زیادی زمان شما را به خود اختصاص می دهد. البته درجه سختی بازی نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند. در بازی المان های نقش آفرینی هم قرار گرفته اند. تجربه Blizzard در خلق بازی های نقش آفرینی باعث شده که گیم پلی بازی کمی از حالت سنتی این سبک خارج شود و ما کمی خلاقیت را شاهد باشیم. زمانی که مراحل به پایان می رسند، به محل فرماندهی و جایی که امکان انتخاب مراحل و... را دارید، می رویم. این محل چیزی فراتر از یک منو ساده است و در حقیقت شبیه سازی از محلی است که در آن داستان بازی اتفاق می افتد. محیطی که شامل قسمت های بسیار زیادی می شود. نمی توانید با افراد زیادی صحبت کنید، می توانید وارد قسمت هایی شوید که توانایی ارتقاء نیروها و خرید نیروهای جدید را خواهید داشت. خرید امکانات جدید و تقویت نیروها باعث می شود تا شما قدرت بیشتری برای ادامه بازی پیدا کنید. بخش داستانی بازی شامل گروه Terranها می شود. اما در قسمت Skirmish و چندنفره بازی، می توانید با سایر نژادها هم بازی کنید. همان طور که Blizzard اعلام کرده بود، قابلیت LAN در این بازی وجود ندارد. قابلیتی که به گفته آن ها دیگر قدیمی شده و به تاریخ پیوسته است. به همین دلیل این بازی را می توان به صورت آنلاین بازی کرد. برای آنلاین بازی کردن، باید به سرورهای Blizzard و شبکه Battle.net متصل شوید. پس اگر از طرفداران این بازی هستید و اگر دوست دارید آن را آنلاین بازی کنید، خرید نسخه اصلی این بازی بر شما واجب خواهد شد. یکی دیگر از امکاناتی که در بازی قرار گرفته است یک Editor برای درست کردن نقشه های مختلف یا تغییر در نقشه های بازی است. این Editor دارای امکانات بسیار زیادی است و شما برای ساخت یک نقشه همه چیز در اختیار دارید. این Editor را می توان نمونه پیشرفته تر Editor بازی WarCraft III دانست.
نتیجه گیری
بازی StarCraft II عنوانی است که باز هم آینده سبک RTS را تغییر می دهد. عنوانی که پس از دوازده سال می تواند میلیون ها نفر را سرگرم خود نگه دارد. از کره جنوبی تا اروپا و آمریکا همه بر این باور هستند که بازی ارزش دوازده سال انتظار را داشت. اولین کلیک در این بازی شما را ساعت های پشت سیستمان خشک خواهد کرد