اگر یک فرانچز باشد که آن را پیر و جوان، خرد و کران، از گیمر گرفته تا بقالی سرکوچه، همه بشناسند، بی شک Call of duty (به اختصار COD) است! عنوانی که هر سال به بازار می آید تا بر تعداد ارقام سود Activision از سری COD بیافزاید! هر سال به بازار می آید تا در روز اول ۵۰۰ میلیون دلار دربیاورد! (البته این عمر فعلا تنها برای Black Ops2 صدق می کند!)


اگر یک فرانچز باشد که آن را پیر و جوان، خرد و کران، از گیمر گرفته تا بقالی سرکوچه، همه بشناسند، بی شک Call of duty (به اختصار COD) است! عنوانی که هر سال به بازار می آید تا بر تعداد ارقام سود Activision از سری COD بیافزاید! هر سال به بازار می آید تا در روز اول ۵۰۰ میلیون دلار دربیاورد! (البته این عمر فعلا تنها برای Black Ops2 صدق می کند!) هر سال می آید تا تمامی جوامع حد اقل یک بار کلمه ی Modern Warfare 4 را سرچ کنند! COD بی شک یکی از بزرگترین و پرطرفدار ترین عنوانی است که تا کنون با آن سروکار داشته ایم. این معرویفیت برای این سری به حدی رسیده، که سود بی اندازه ی هر قسمت از قبل کلیده خورده است! حتی اگر بدترین کیفیت را در قالب COD دهیم دست کم، در هفته ی اول فروشی میلیونی می کند! اما خب هیچ وقت، Activision از سود این سری سیر نمی شود، پس باید منتظر BO ها و MW های بعدی بود، عناوینی که از قبل موفقیتشان کلید خورده است. اما این بار کمی قضیه متفاوت است …
پس از موفقیت فوق العاده ی BO2 در همان روز های ابتدایی، همه انتظار قسمت بعدی یعنی MW4 را می کشیدیم! عنوانی که دوباره کاپتن پرایس را دست به تیر می کند، اما این گونه نشد. Activison ناگهان دست به اقدام عجیبی زد و به جای MW4 خبر از سری جدیدی داد. اگر MW4 منتشر می شد، مسلما فورش خوبی می کرد، اما باز همه از تکراری شدن روند بازی می نالیدند و حالا Activison برای جلوگیری از این ناله ها (!) دست به ریسک بزرگی زده است و پای ارواح را به دنیای ندای وظیفه باز کرده است. امسال افراد Infinity Ward باید زحمت COD رابکشند و آن COD هم چیزی نیست جز COD: Ghosts.
همه ی این قضایا طبق هرسال از مایکروسافت و رونمایی هایش شروع شد (!) سازندگان گفته اند نمی خواهند ریبوتی از COD داشته باشیم و همین طور خبری از تحول ندای وظیفه نیست، بلکه قرار است عنوانی COD مانند و ارتقا یافته نسبت به قبل داشته باشیم. اما واقعیت اینجاست… جنگ جهانی روز از بین رفته و در COD:G با جو و فضای دیگری سروکار داریم، دنیای به پایان رسیده …
اما سوال اینجاست، آیا با نبود کاپتن پرایس و جنگ مدرن، بازهم COD شیرین است ؟

Call of duty Ghosts Review

call of duty Ghosts

سازنده: Infinity Ward

ناشر: Activision

نویسنده: Stephen Gaghan

موتور: IW Engine 4.0

پلتفرم: Wii U | X1 | X360 | PS3 | PS4 | PC

سبک: شوتر اول شخص ( FPS )

تاریخ عرضه: ۵ نوامبر ۲۰۱۳ | ۱۴ آبـان ۱۳۹۲

نجات دادن دنیا به سبک ارواح !!
همه چیز را از دست داده ایم، زمین ها، خانواده ها… دیگر هیچ چیز ارزش ندارد و چیزی برای نداشتن ارزش نداریم… آنقدر عذاب کشیده ایم که روحمان از جسم مان آزاد شود. ما آن دنیا را دیده ایم. تنها سلاح و قدرت حرف می زند و در این جا هیچ جایی برای زندگی و انسانیت نیست. حال هیچ چیز برای از دست دادن نداریم، نه تنی برای شکنجه کشیدن، نه دوستی برای رها کردن و نه زمینی برای باختن… همه چیز را قبلا باخته ایم، حال تنها بایست پیش برویم. پیش برویم تا به هدفمان برسیم. انتقام نقطه ای است که می خواهیم… اشباح نه جسمی دارند و نه دوست و یا خانواده ای که از آن محافظت کنند، آنان در دنیای دیگر هستند و هیچ دلیلی برای آمدن به این دنیا ندارند… مگر انتقام! تمامی افراد برای هدفشان، برای حمله، برای دفاع… ماسک می زنند… اما ماسک ما چیست؟ ما اشباح هسیتم !

بر خلاف همیشه دیگر خبری از جنگ جهانی و یک تنه نجات دادن دنیا از دست تروریست ها نیست! همه چیز تغییر کرده است دیگر قرار نیست سلاح های پرقدرت و تجهیزات مختلفتان را بر سر دشمنان خالی کنید. COD:G از این نظر کاملا با هرچه که تا حالا در COD دیده اید متفاوت است…
پس از یک خرابی بزرگ، ابلات متحده کاملا تبدیل به یک ویرانه شده است، یک بحران طبیعی مرگبار سبب تمامی بلایا شده است. در این میان مشکلات اقتصادی و مردمی نیز بی داد می کند، ایالات متحده حال کاملا یک ویرانه را به تصویر می کشد که تهدید های نظامی مختلفی بر سر آن می ریزد که منشا آن معلوم نیست. اما پس از تمامی این خرابی ها بازهم امید به افرادی شجاع موجود است که زنده بماند… افرادی از تیم SPECIAL IOS FORCES باقی مانده اند تا دوباره تیمی تشکیل دهند. شخصیت اصلی به همراه برادرش جز معدود افراد تیمی SIF لود و حال او و برادرش در تیم جدیدی با نام Ghosts حظور دارند. حال اهداف آن ها تغییر کرده است، دیگر به سراغ عملیات ویژه نمی روند تا افرادی را در مناطقی دور از دست تروریست ها نجات دهند، بلکه هدف اصلی نجات خود و هر آن کسی که از این ویرانی ها بافی مانده است می باشد .

نکته ی اصلی در داستان بازی تغییر جو و فضای آن است، همان طور که خواندید داستان جمع و جور تر شده است و دیگر پای کل دنیا و بین الملل در میان نیست و همه چیز را حول محور ایلات متحده می چرخد، بلایای طبیعی نیز باعث شده است که اکثر مناطقی که با آن ها سر و کار دارید، نابود شده باشند. همه چیز فاز آخر الزمانی دارد و شما در نقش بازمانده هستید، و مسلما بازمانده بودن به معنای نداشتن تجهیزات کاپتن پرایس و سواپ هست! اما خب قرار هم نیست در کل بازی یک فیل کش تنها در دست بگیرید! بلکه در COD:G شما تجهیزات مناسبی دارید که نیروی فدرال آمریکا هم ندارد!! اما خب در طرف مقابل شما دیگر هیچ کس کلاش در دست نمی گیرد! و سلاحی قدرتمند تر از شما، دشمنانتان را پشتیبانی می کنند. تمامی این ها باعث می شود که حس جنگیدن در بین یک جنگ بزرگ از سری دور شود چرا که، این جو و فضا واقعا در سری COD در حال کلیشه ای شدن بود، اما IW به خوبی آن را جمع نموده است و فضایی جدید به ارمغان آورده است.
داستان بازی در آینده روایت می شود، اما یک سوال بزرگ موحود است که با یک سری اطلاعات می توان تا حدودی به آن دست یافت… همان طور که خواندید، یک نیروی نظامی قدرتمند موجود است که بر سر ایلات متحده آتش ببارد، یا بهتر است بگویم یک سمت بد که کل بار منفی بازی را به خود بکشد…
در دو بازی قبلی یعنی BO2 و MW3 بار منفی بازی بر روی دوش تیم و یا نیروی خاصی نبود بلکه دو ترروریست موفق همه چیز را کنترل می کردند، مارکروو و مندنس در قسمت های قبلی نقش شخصیت منفی را داشتند و بعد دیوانه ی آن ها همه چیز را خوب مشخص می کرد، این بار به احتمال زیاد پای یک تیم در میان است، نه یک شخصیت تروریست تنها اما خب احتمال دارد که تمامی موارد بد در آخر در یک نقطه نیز جمع شود. در یکی از تریلر ها، شاهد بودیم دشمنان به زبان اسپانیایی صحبت می کنند، پس یک احتمال به وجود می آید که کشور های همسایه، پشت پرده ی همه چیز باشند، اما خب این که کشور های همسایه از جمله مکزیک و اسپانیا در سری COD نقش بد اصلی را بازی کنند کمی دور از انتظار است، اما این احتمال که درصد بسیار زیادی نیز دارد، موجود است که کشور هایی مانند اسپانیا و مکزیک، نیرو های بد اصلی را پشتیبانی کنند. در کل هنوز اطلاعاتی از طرف بد بازی به بیرون داده نشده است، همین طور از طرف مثبت!
نویسنده ای این عنوان آقای Stephen Gaghan، ایشان تا قبل از نوشتن داستان COD:G نوشتن داستان چندین فیلم و سریال را در کارنامه داشته اند، همین طور کارگردانی دو عنوان سینمایی، گفتنی است که دریافت جایزه ی اسکار هم قسمتی از کارنامه ی اوست. اما COD:G اولین تجربه ی او در زمینه ی دنیای گیم می باشد.
همانطور که در ابتدا خواندید همه تصور می کردیم با MW4 طرف هستیم اما این گونه نبود، آقای Stephen Gaghan در این مورد می گوید …
مردم همه می خواهند با ابزار و جهانی مدرن طرف باشند، بنابراین ایده ی ما باید در آینده صورت می گرفت، اما از طرفی نمیخواستیم تجهیزات و وسایلی فوق پیشرفته و فضایی که بسیار جیب و غریب است، بسازیم. ما میخواستیم با سلاح های خودمان طرف باشیم، سلاح هایی که آن ها را می شناسیم و بعد از آن تصمیم بر آن شد که بر روی MW4 کار کنیم، و این بازی در ابتدا با همین نام شناخته شد، اما کمی بعد فهمیدیم که داستان سه گانه ی MW در MW3 به پایان رسیده است .

همه چیز ویران شده است و ویران می شود، شما در COD:G با دنیایی با فاز آخر الزمانی طرف هستید و هر موقعی امکان دارد بلایی طبیعی بر سر شما فرود آید!

ندای ارواحآن چیزی که باعث می شود، همه و همه COD را دوست داشته باشیم نه گرافیک است و نه داستان، نه مولتی پلیر و نه موسیقی های حماسی، هدف همه ما از بازی کردن COD تجربه ی گیمپلی فوق العاده سریع و هیجان انگیز آن است. اما در نسخه ی های اخیر سری، یک مشکل به وجود آمدو آنهم پیشرفت و تغییر کم نسبت به قبل بود که باعث می شد صدای همه در بیاید.تغییر نکردن آنچنانی گیمپلی MW3 نسبت به MW2 و BO2 نسبت Bo را هیچ کدام از طرفداران دوست نداشتن، حال تمامی تمرکز ها بر روی گیمپلی COD:G است چرا که سخت ترین کار را باید انجام دهد، اصالت گیمپلی COD را نگه دارد و آن را از تکرار و کلیشه خارج سازد، آیا Ghosts موفق می شود ؟
فاز اصلی گیمپلی COD ککه تا حالا هیچ شوتر دیگری به خود ندیده است، شوتینگ سریع نزدیک به همراه سینماتک و صحنه های اکشن های از قبل تایین شده است. در واقع کاورگیری در COD نقش کم رنگی دارد و این باعث می شود روند بازی بسیار سریع باشد، همین طور نقش مخفی کاری بسیار کم رنگ است و همه و همه در دست هم می دهند تا شوتینگی سریع، برق آسا و نفس گیر به نام COD به وجود آید !
حال تمامی توجهات سمت گیمپلی Ghosts است چرا که باید هم به اصول توجه داشته باشد و هم تغییرات مثبتی نسبت به قبل کرده باشد. در قسمت های قبلی COD شما با سلاح های قدرتمند و توانایی های بسیار به جنگ افرادی می رفتید که نصف شما مهمات ندارد، حتی آنقدر توانمند بودید که می توانستید کل یک مرحله را که در آن دست کم صد نفر را گور به گور می کنید!! را تنها با استفاده از یک سلاح طی کنید! دشمنان شماآنچنان تهدیدی نبودند، شاید تنها افرادی که شاتگان داشتند می توانستد طی یک اشتباه شما، خطرناک شوند، اما در کل می توانستید یک تنه در یک راهرو هشت نفر را بکشید! اما اینجا قضیه فرق می کند دیگر خبری از سربازان کلاش به دست در مقابل شما نیست، بلکه اگر شما ده تیر دارید، آن ها بیست تیر دارند، پس باید مراقب باشید! این عمر دقیقا شبیه به روند جدید است، شما برای درگیری ها با فاصله ی کم نیاز به دقت بیشتری دارید و دیگر نمی توانید مثل قبل راسته راسته در خط مقدم حرکت کنید! البته این بدان معنا نیست که باید مدت ها پشت سنگر بنشینید تا موقعیت مناسب را بدست آورید و سپس دشمن را بکشید، خیر، بلکه بایدهمین ککار را با سرعت ولی با دقت و استراتیژی بیشتر و بهتر انجام دهید.
همانطور که خواندید داستان بازی در آینده ای وحشتناک با محیطی فاجعه بر انگیز روایت می شود، و این عمر نیاز به محیط های خرابه و خطرناک می باشد چرا که هر لحظه ممکن است، بلایای طبیعی دوباره بر سر ما نازل شود. برای همین طراحی محیط از اهمیت بسیاری برخوردار است. سازندگان در بازی قول محیط های پویا را داده اند، و تریلر ها نیز این گونه نشان می دهند، در واقع محیط ها همانطور که باید پویا و زنده هستند، مثلا با اتفاقی کوچک، مشکلاتی بزرگ به پیش می آید و صد البته به همراه آن سینما تک فوق العاده حساس و هیجان انگیزی. در Ghosts به این عمر کاملا اشاره شده است و نشان می دهد و از نظر وفادار ماندن به سری، Ghosts صحیح عمل کرده است، اما دقدقه ی اکثریت بخش دیگری است، باید ببینیم Ghosts چه نکات مثبتی را به ارمغان آورده است؟
در COD های قبل٬ واقعا جای عواملی سرعتی مانند سر خوردن و شلیک کردن هم زمان خالی بود. به عنوان مثال برای این کهاز مانعی بر سر راه خود عبور کنید٬ می بایست ابتدا با یک دکمه از آن بالا روید و از روی آن بپرید و دوباره شروع به دویدن کنید٬ که این عمر بسیار از سرعت شما می کاهید. اما در Ghosts این گونه تاکتیک ها اضاف شده است٬ شما می توانید بر روی زمین لیز بخورید و همزمان شلیک کنید٬ با سرعت زیاد و با یک حرکت از روی موانع بپرید و … وقتی که رگباری از تیر بر سر سربازی می بارد٬ هیچ چیز بهتر از سر خوردن به سمت سنگر نیست و همین طور خلاصه کردن دو حرکت کند در یک حرکت سرعتی٬ باعث می شود وقت کمتری طلف می شود. علاوه بر این نکات که بیشتر تاکتیکی محصوب می شوند نه نو آوری٬ نو آوری های جدید و جذابی اضاف شده است٬ به عنوان مثال شما می توانید سگ را کنترل کنید و به وسیله ی آن مین ها را پیدا کنید٬ تله ها را بیابید و …
یکی از نکاتی که باعث می شود COD از روند خطی جدا شود و بسیار هیجان انگیز تر شود٬ دور شدن از سبک شوتینگ و رفتن به سمت مراحلی با نوآوری و خلاقیت٬ بی شک تا کنون هر کسی که MW2 را تمام کرده باشد٬ مرحله دوم را از یاد نمی برد. در این نسخه های اخیر این گونه مراحل کمتر یافت می شد و شاید خیلی کم در بازی دست به فرمان و یا سوار بر جت و … می شدید. اما در Ghosts به نظر می آید قضیه فرق می کند٬ به علت داستان که سر از همه جا در می آرد٬ بازیباز در بازی باید به همراه آن سر از همه جا در بیارد! از خارج جو زمین گرفته است تا اقیانوس ها و بر روی آسمان خراش های شیشه ای. که در هر کدام از این مراحل کاری کاملا متفاوت با دیگر مراحل در پیش رو دارید. مثلا نبود جو در فضای بی مرض که تا کنون اثبات شده است که یکی از بهترین روش ها برای جذب بازیباز به شوتینگ است و یا تیر زدن در زیر آب٬ با وجود کند شدن آن و یا حرکت عمودی بر روی برج ها.
همین طور مشکلات گذشته نیز برطرف شده است٬ یکی از آنچه که اصلا در MW3 دوست نداشتیم طرز نبرد تن به تن با سلاجح سرد بود که اصلا ریل کار نشده بود و بسیار ظاهری مسخره داشت٬ اما در اینجا طراحی واقعا زیبا شده است و دو طرف واقعی دیدنی درگیر می شوند٬ همین طور می توانید وقتی کسی بخواهد شما را با چاقو بزند٬ با دفاع شخصی چاقو را از دستش بکشید و آن را علیه خودش استفاده کنید. از این گونه تغییرات نسبت به قسمت ها ی قبل بسیار است.
در کل گیمپلی Ghosts تغییرات مثبت بسیاری کرده است و بر اصول خود باقی مانده است٬ بی شک منتظر یک عنوان سوپر COD هستیم !

گیم پلی متفاوت

سقوط آزاد !
مولتی پلیر، بخشی ازبازی است با اهمیت بسیار بالا! آن قدر بالا که در اکثر بازی های امروزی، جایی برای سینگل پلیر نیست و تمامی تمرکز ها جمع مولتی پلیر می شود و یکی از عناوینی که مولتی پلیر آن از طرفدارن بی شماری بر خوردار است بی شک COD می باشد، حال با این مقدمه چینی حتما متوجه شده اید که قرار است درباره مولتی پلیر COD:G صحبت کنیم؟ بی شک یکی از بهترین عناوین آنلاینی که تجربه کرده ایم، MW2 بوده است، و این عمر سبب شد که از قسمت ششم به بعد بیشتر به مولتی پلیر توجه شود و این شد که حالا سرورهای BO2 در لایو بسیار شلوغ است!! حال که به Ghosts می رسیم، شاهد تغییر و تحولاتی در این بخش هستیم، اما ریشه ی اصلی همچنان پا برجا است.
دو مود جدید تا کنون از مولتی پلیر معرفی شده است، مد اول Cranked mode می باشد، این مد دقیقا همان Team Dethmatch می باشد، با این تفاوت که اعضا باید در تایم کمتری اعضای گروه مقابل را ناکار کنند، همین نکته ی کوچک باعث می شود، روند بازی بسیار سریع تر شود، چرا که دیگر نمیتوان در جای منناسبی برای دشمن ها کمین کرد بلکه باید به جلو حرکت کرد. مد بعدی Search and Rescu نام دارد در این مد، شما پس از کشتن افراد رقیب می توانید مدال آن ها را بردارید تا امتیاز بیشتری کسب کنید و اگر دشمنان، یار شما را نابود کنند و مدال او را بردارند شما می بایست او را از پا در بیاورید. این مد نیز شباهت بسیاری به مد Kill Confrimed دارد. در این بین تفاوت بسیاری بین عناوین قبل و این عنوان احساس نمی شود، اما نکته ی اصلی به چیز های دیگری مربوط می شود. اولین چیزی که در مولتی پلیر به چشم می آید، پیشرفت شخصی سازی است، کلاس های بسیاری برای سربازان موجود است و شما می توانید وابسته به آن چه که دوست دارید کلاس ها و تجهیزاتتان را آپگرید کنید، حتی می توانید از سرباز زن استفاده کنید! مثلا اگر اهل نبرد تن به تن هستید می توانید برای خود لباس سنگین زدتیر با سلاح های قدرتمند و بزرگ تهیه کنید، البته به سختی! همین طور آزادی عمل وابسته به قدرت های جدید موتور بازی، بیشتر شده و یک چالش با محیط پویا تر به دست آمده است. مثلا به واسطه ی فیزیک قدرتمند بازی می توانید به وسیله ی یک مین کنترلی دشمنی را که در پشت دیواری کاورگیری کرده است غافل کنید، چرا که تخریب پذیری بسیار واقعی تر شده است و تخریب یک مین یک دیوار را فرو می پاشد و همین طور فرد پشت آن را!
در قسمت های MW2 و MW3، شاهد بخش Solo Player و همین طور در BO و BO52 شاهد مد زامبی بودیم، که هرکدام در عنوان خود بچسب بودند. در نتیجه Ghosts نیز حتما باید بخش مربوط به خود را داشته باشد و آن نیز Squads می باشد، بخش چند نفره ی Ghosts که به تازگی تریلر معرفی آن منتشر شده است. این بخش بیشتر از هرچیز به مولتی پلیر بستگی دارد، در Squads شما تیمی از سربازان خودتان می سازید، با هر شخصی سازی که می خواهید، و سپس به Squads می روید تا آن گونه که میخواهید بازی کنید، چند روش برای بازی کردن در Squads موجود است. Wargame، در این حالت شما و سربازتان به همراه دوستانتان می توانید علیه هوش مصنوعی به صورت شش در مقابل شش بازی کنید، حال هم می توانید از دوستانتان به عنوان همراه استفاده کنید و هم از هوش مصنوعی. حال بعدی Squads Assault است، که یکی از جالب ترین حالت هاست. در این حال که Co-op می باشد، شما به همراه پنج نفر از دوستانتان به رقابت با سرباز های افراد آفلاین می پردازید. اگر سرباز های قدرتمند با آپگرید های زیادی در طرف مقابل باشند، درگیری با آن ها بسیار دشوار است، و همین طور در خلاف. نکته ی جالب اینجاست که دیگران نیز در هنگامی که شما آفلاین هستید با سربازهایتان درگیر می شوند، پس بهتر است آن هارا خوب بسازید! یک نکته ی مثبت دیگر که این بخش به همراه دارد این است، که سبک بازی شما برای همه ملوم می شود، چرا که اگر اهل اسنایپر هستید، مسلما سربازانی اسنایپر بدست ردیف می کنید! Squads VS Squads حالت بعدی است که بازهم جذابیت خاصی دارد، در اینجا شما و سربازانتان علیه یک بازیباز دیگر و سربازانش رقابت می کنید، و باید مراقب باشید افراد زیادی از دست ندهید، چرا که در اینجا تمامی افراد شما به خط مقدم می آیند. Safeguard، این حالت در واقع یک Co-op برای بقا است، شما با سهنفر از دوستان وارد زمین می شوید تا ببنید تا چه حد می توانید در زمین باقی بمانید. در کل Squads یک نکته ی جدید و مثبت است، که در آن بازیباز می تواند در اجتماع آانلاین لول و افراد خود را به نمایش بگزارد.
اضافه شدن مپ ها و سلاح ها و تجهیزات جدید به مولتی پلیر نیز، عمری اجباری است که دیگر گفتن ندارد !!

مولتی پلیر COD:G نزد بزرگان است و بس!!

حرکت در راسته تحقق توسعه گرافیکی !یکی از ایراداتی که واقعا بر سری COD وارد بود٬ تغییر نکردن گرافیک آن سنبت به نسخه های قبل است به طرزی که اگر MW را در کنار MW3 بگزاریم به سختی میتوان تفاوت گرافیکی بین آن مشاهده کرد. همین طور نقطه ی مقابل COD یعنی Battle Field از گرافیک فنی و بصری بی نظیری برخوردار است٬ در چنین شرایطی IW حتما باید تصمیمی برای گرافیک این عنوان بگیرد. اول از همه موتور بازی٬ همان موتور MW3 می باشد که نسبت به قبل ارتقا یافته است و حالا با نام Ghosts Engine شناخته می شود. حال به گرافیک بپردازیم٬ زمانی که بازی در کنفرانس مایکروسافت معرفی شد٬ تریلر از قدرت های گرافیکی این عنوان منتشر شد که آن را با MW3 مقایسه می کرد! که در آن شاهد جزپیات بیشتر و قوی تری بودیم٬ به عنوان مثال به جزپیات بسیار ریزی مثل خالکوبی ری گوش سگ و یا زخم هایی در ناحیه ی بینی او نیز اشاره شد. همین طور به علت اهمیت دست ها در عناوین اول شخص نمایی از دست بازیباز نیز به نمایش در آمد که واقعا زیبا و جزپیات فوق العاده ای داشت٬ مو و زخم ها و حتی گل و لای بین ناخن ها همه به دقت طراحی شده اند. همین طور گفته شده است که COD:G هم بر روی ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می شود. اما همانطور که اطلاع دارید Ghosts هم برای این نسل و هم برای نسل بعد منتشر می شود که تفاوت این دو اکثرا در بخش گرافیکی آن است. تکنیک Sub-D تفاوت بین گرافیک دو نسل می باشد٬ اگر از Sub-D بهره مند باشیم٬ چند ضلعی های بهتری نصیبمان می شود که به عنوان مثال در شاتی که از یکی از سلاح های گرم Ghosts منتشر شده٬در هنگام استفاده از Sub-D چند ضلعی ها اکثرا دایره هستند ولی در هنگام نبود Sub-D با شش ضلعی و … روبه رو بودیم. در کل آن چه بر همگان واضح و مبرهن است این است که گرافیک بازی پیشرفت بسیاری نسبت به قبل کرده است!

در مورد موسیقی اطلاعات زیادی نداریم، تنها یک ترک را میشناسیم که برای قبات کل موسیقی بازی کافی است ! در اولین تریلر از مولتی پلیر بازی یک ترک بسیار فوق العاده همراه آن پخش می شد، ترکی که خواننده آن، آن را در مراسم معرفی مولتی پلیر COD:G زنده اجرا کرد، این ترک فوق العاده چیزی نیست چز Survival که توسط رپر بزرگ یعنی امینم Emin3m خوانده شد است. یک پاپ زیبا با رپ تند تیز امینمی! اگر این ترک در هنگام مولتی پلیر پخش شود، بی شک فرد بازیباز دست کم ده هد شات متوالی می کند! این آهنگ فوق العاده را می توانید از ایـــنـــجــــا دانلود کنید. جالب اینجاست که مفهوم متن موسیقی دقیقا با روند مولتی پلیر COD جور در می آید!
بی شک همین تک ترک که آن را می شناسیم نشان می دهد، که با چه موسیقی های زیبایی سروکار داریم .

گرافیک COD:G پیشرفت چشم گیری داشته است!

رقابت ناپلئونی ها !
شوتر اول شخص پرطرفدار ترین سبک در بین گیمرهاست. که در بین تمامی این شوتر ها COD می درخشد و دیگر هیچ عنوانی دیده نمی شود، غیر از دو عنوان که شانس پس زدن COD را دارند، اولین آن عنوان انحصاری مایکروسافت یعنی سری HALO است، بی شک یکی دیگر از بزرگترین شوتر هایی اول شخصی که تا کنون تاریخ گیم به خود دیده است HALO می باشد. اما HALO نسبت به COD یک نقطه ضعف دارد و آن هم علاقه مندی بیشتر مردم به جنگ های روز و ریل می باشد، سری HALO بیشتر ساینس فیکشن محصوب می شود و عناوین ساینس با جوی فضایی و تخیلی دیگر مثل قبل طرفدار ندارند و برای همین HALO نمی تواند به اندازه ی COD سودآور باشد، اما می تواند به همان اندازه موفق باشد. اما شوتر دوم که شانس بسیاری برای رقابت با COD دارد بی شک Battle Field است. BF مثل COD هر سال منتشر نمی شود، و با اختلاف دو و یا سه سال به بازار می آید، در این جا برنگ برنده ی مشترک COD و BF، در واقع همان ریل بودن و جنگ به روز است اما بازهم BF با بهترین رافیک و تجملات نتوانسته است، COD را شکست دهد. همانطور که خواندید BF هر سال عرضه نمی شود، اما سال های عرضه ی این عنوان، دقیقا مشابه یک دوئل بین این دو عنوان است، و حال نوبت به نوادگان این سری ها رسیده است. COD:G یک رقیب بسیار سرسخت و بزرگ دارد که آن هم BF4 است، از لحاظ نمایشی بی شک BF4 عملکرد بهتری داشته است، با گرافیک فوق العاده و مولتی پلیر باورنکردنی، BF قوی تر از همیشه وارد شده تا جلوی COD را بگیرد، اما تاریخ چیز دیگری می گوید!! هیچ گاه BF در بخش سینگل به رد COD نرسیده است، حال COD:G با سوتی های خنده دار در تریلر ها در یک طرف و BF4 با نمایش های بی نظیر در یک طرف، کدامیک شانس بیشتری دارند ؟
در ابتدا نگاهی کوچک به عملکرد دو عامل اصلی که برای بیشتر گیمر ها در چشم است (گیمپلی و گرافیک) می اندازیم. اگر از گرافیک شروع کنیم بی شک COD:G حرفی برای گفتن ندارد!! BF4 گرافیکی دارد، که تا کنون آن را در هیچ جا ندیده ایم، پیشرفت گرافیکی فوق العاده است. جزئیات، نوزپردازی زیبا و هر آن چه که فکرش را بکنید در گرافیک BF4 گنجانده شدهاست. اما در طرف مقابل COD:G با گرافیک نسبتا خوب وارد شده است، اگر بخواهیم گرافیک COD:G در مقابل BF4 بسنجیم، به کسر یک دهم می رسیم! اما خب پیشرفت گرافیکی COD:G نسبت به قسمت های قبلی چشمگیر است، در هر قسمت (مخصوصا MW) اگر دو شات از دو عنوان را در کنار هم قرار می دادیم، تفاوت بسیار کمی احساس می کردیم، اما در اینجا گرافیک سیر فوق العاده ای به سمت بالا داشته است. اما باز طبق همیشه BF از جلوه ی بصری بسیار قدرتمندتری نسبت به COD برخوردار است.
اما به گیمپلی می رسیم، COD با تکیه بر صحنه های سریع و سینمایی، نبرد نزدیک گیمپلی فوق العاده ای را به ارمغان می آورد که در طرف مقابل یعنی BF آنچنان موفق نبود، سینماتک های کمی در BF موجود بود، بیشتر شوتینگ نیز بر راه دور و کاورگیری خلاصه می شد که روند را بسیار کند می کرد. اما در حال، COD:G طبق همیشه فوق العاده ظاهر شده است، در تریلر مرحله ای که در زیر آب تشریف داریم (!!) یک گیمپلی بسیار زیبا به همراه روندی تند و تیز، یا همان اصلیت سری دیده می شود، در این بین ایده های خلاق و نکات مثبت دیگری مانند شلیک در زیر آب، کنترل سگ و… نیز اضاف شده است تا COD:G به سمت کلیشه کشیده نشود. اما BF4، که از همان ابتدا تریلرش را با یک سینماتک زیبا شروع کرد! BF4 واقعا در زمینه گیمپلی پیشرفت فوق العاده ای داشته است، سینماتک ها پر سهم تر شده اند، درگیری نزدیک بیشتر کار شده، وسایل نقلیه نیز حرف اول را می زنند، اما همچنان کاورگیری اجباری در بازی باعث کند شدن روند آن می شود. اما در این بین به غیر از نکات ذکز شده در گیمپلی BF4 نکلت برتری نسبت به COD:G، نیز موجود است، یکی از آن ها بی شک فیزیک خارق الاده و باورنکردنی آن است! تخریب پذیری عالی کار شده به طوری که قابل تعریف نیست! از ساختمان ها و حتی آسمان خراش ها می توانند فرو بریزند! مسلما در COD:G از این خبر ها نیست!
اما بازهم نقش پر رنگ کاور گیری مانع آن می شود که BF4 به آندازه ی COD:G سریع باشد، اما مواردی چون فیزیک و آزادی عمل، باعث می شوند این مشکل تا حدودی برطرف شود اما باید به یاد بیاوریم که COD همیشه سینگل پلیری زیبایی را به همراه داشت و BF نمی توانست به خوبی در زمینه آفلاین عمل کند. در کل باید گفت گیمپلی COD:G برتری دارد.

مواردی همچون مولتی پلیر نیز بسیار در رقابت این دو عنوان تاثیر گزار هستند که در قبل به شرح کامل مولتی پلیر COD:G پرداخته بودیم .

حتما روابط عاطفی و احساسی بسیاری در بین گروه Ghosts و رایلی موجود است.

همیشه پای یک سگ در میان است !
سگ حیوان عجیبی است، چرا که ناگهان در بازی های رایانه نقشی بسیار پر رنگ بدست آورد، از نام Watch Dogs و naughty-dog که بگزریم! سگ ها در عناوینی چون GTA V، Thief و … نقش پر رنگی بدست آورده اند. حال یا به عنوان سگ وفادار مانند، سگ فرنکلین و یا به عنوان بلای جان مانند سگ های حاظر در Splinter Cell Blacklist… حال گستره ی سگ ها آن قدر بزرگ شده است، که حتی به COD:G نیز رسیده است!! یا بهتر است جور دیگری بگوییم…
نباید از یکی از مهم ترین و پر تعصیر ترین شخصیت های COD:G بدون معرفی رد شداز قلم انداختن رایلی Raily بسیار کار بی رحمانه ای است، چرا که رایلی نقش بسیار پر رنگی در بازی دارد – یک سگ نقش بر رنگی در بازی دارد – حظور سگ ها در COD تازه نیست، ما در قسمت های قبلی با سگ ها درگیر شده ایم، حیواناتی که اگر رویمان می پریدند، از یک سرباز لانچر بدست هم خطرناک تر می شدند. اما این رایلی یک حظور متفاوا در سری COD دارد، رایلی به عنوان یک یار همراه می باشد، رایلی یکی از مهم ترین اعضای تیم Ghosts به حساب می آید !! نباید او را دست کم گرفت، رایلی سگی تعلیم دیده است، او می تواند با بو کشیدن جای تله ها و مین ها را کشف کند، همین طور می تواند به صورت مخفی بر سر دشمنان حمله ببرد. رایلی در بازی نیز قبل کنترل است و در برخی از مراحل دوربین به نمای پشت سر رایلی تغییر می کند. اما نکته ی مهم درباره ی رایلی تاکید سازندگان بر روی واقعی بودن اوست، به طوری که برای واقعی تر شدن حرکات و انیمیشن های رایلی، با تکنیک موشن کپچر از یک سگ ژرمن شپرد نیروی دریای استفاده شده است!
رایلی تنها در بخش داستانی موجود است، اما این بدین معنا نیست که از غنیمت حیوان خانگی در بخش مولتی پلیر خبری نیست، چرا که می توانید سگ تهیه کنید، او را قوی تر کنید و از او یک موجود خطرناک برای دشمن بسازید .

در آخر باید گفت Call of Duty: Ghosts ریسکی است که جا به پای عنوانی با موفقیت صد در صد گذاشته است٬ از این رو بیشتر رقابت Ghosts با عناوین قبلی سری می باشد تا با عناوین هم سبک روز و تا اطلاعاتی که ما از این عنوان داریم می توان گفت که این ریسک سودآور می باشد و Ghosts می تواند دوباره نام COD را زنده کند و رکورد های بعدی را بشکند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.